BlogNijmegenPast Pitches

Wetenschap(pers) kleur geven

Eén van de weinige met een colbert aan, strak hemd. Van iedereen is het al snel duidelijk wat hij of zij doet voor de dagelijkse kost. Mij kost het twee zinnen om een beeld te scheppen…en vaak klopt dat beeld dan maar half. Maar daarvoor ben ik hier, niet getreurd.

‘Vernieuwend, modern, creatief’, zo noem ik mijn bedrijf Plan to Behaviour.

Het is de avond van 09 januari 2013 als ik deze pitches geef en na de pitches wordt gevraagd te gaan zitten en te luisteren. Ik ben sociaal psycholoog, ik kan aardig praten en goed luisteren, de opzet ligt me. Tot ik gaat zitten, m’n collega nog eens goedkeurend zie knikken; tot ik feedback krijg en kleur krijg…in het begin vooral rood!

De gekleurde post-its met daarop de feedback komen één voor één voorbij.

Soms hoor ik maar half wat de begeleidende tekst is, ik ben al bezig met een reactie (of soms: weerwoord). Kan toch niet zo goed luisteren. Van al dat geel, paars, roze, blauw en groen loop ik rood aan, de zaal wordt warmer. Krijg ik nou meer post-its dan de vorige sprekers? Ik weet niet of ik meer of juist minder wil. Confronterend maar ook leerzaam. Ik kwam hier met de vraag om andere termen voor ‘Masterclass’, ‘advies’ en ‘campagne’ te bedenken, nieuwe termen die m’n bedrijf een beetje schwung zouden geven en plotseling wordt mijn hele bedrijfsvoering besproken!

‘Dit is waar Gave Dingen Doen om draait’ realiseer ik me plotseling.

Ja, het is confronterend, maar dat zijn eerlijke mensen wel vaker. Ja, sommige presentaties in het verleden waren makkelijker maar mensen die alleen maar ja-knikken, heb je daar wel iets aan? Dit is gaaf! En iedereen ervaart de avond anders maar door de open sfeer kun je praten over jouw ervaring. Jong en oud, grote ondernemer of starter, praten met elkaar, als dat geen kleur is!

In mijn lijn van werk, als adviseur en trainer en campagneleider, al te vaak meegemaakt dat leeftijd en/of voorkomen een bepalende rol spelen. Gewoon de zaal in kijken bij Gave Dingen Doen, zien wat er gebeurt als verschillende generaties samenwerken, praten met elkaar, alleen maar kijken zou voor sommigen al een openbaring kunnen zijn.

En zo kwam ik s’avonds thuis, toen al weer blauw (van de kou) maar vol inspiratie. Diezelfde nacht (en Gave Dingen Doen eindigde al niet vroeg) nog doorgewerkt, tips en trucs gescheiden en toegepast voor ons bedrijf. Inmiddels is de site vernieuwd en de boodschap duidelijker, het geheel ‘vernieuwender, moderner, creatiever’. Kortom, wetenschappers zullen we altijd blijven maar nu met meer gave contacten en vooral veel meer kleur!

Gave Dingen Doen volgens Etienne Kreutzer van Plan to Behaviour

Leave a Reply